Tuin Nijmegen, “Villa Sprezzatura”

Open zondag 16 juni van 11.00-17.00 uur

De tuin is ruim 3.500 m2 groot en aangelegd volgens de Arts- en Crafts-stijl. Dat is ook wat je te zien krijgt: kunst en ambacht.
Als je de voortuin inloopt zie je direct het eerste kunstwerk. Een op ambachtelijke wijze gemaakte fontein met spetterend water en dan nog eens omringd met de meest kleurrijke bloemen. De rijkelijk gevulde plantenbakken met stalen poten maken het geheel compleet.
Verder op in de tuin vind je een prachtige vijver, Victoriaanse kassen en in de oranjerie hangen de door de eigenaresse gemaakte schilderijen.

Er is een toilet aanwezig en de tuin is grotendeels rolstoeltoegankelijk.

Adres: Geert Meijer en Karin den Boer, Sophiaweg 25, Nijmegen

website:www.villasprezzatura.nl

Tuin Nijmegen, Hortus

Open zaterdag 15 juni van 11.00-17.00 uur

Hortus Nijmegen kent een overvloed aan bijzondere flora en fauna. Het terrein omvat de botanische tuin en de theetuin. De botanische tuin heeft een natuurlijke begroeiing, met nagebootste landschappen. De plantensociologische opzet naar de leer van Victor Westhoff is kenmerkend.
Aan de buitenste rand staan verschillende bostypes. Massieve Eiken, Haagbeuken, Essen en Berken. De zomen zijn tot juni op hun mooist met bijvoorbeeld bloeiende Vogelmelk, Blaassilene en Aronskelken. De graslanden liggen in het binnenste van de botanische tuin. Grassoorten als Bevertjes, Kamgras en glanshaver zorgen voor een afwisselend landschap.
Bijzonder is ook het Knuppelpad, het avontuurlijke, houten looppad dwars door het Zeggemoeras.

De gecultiveerde theetuin is een waar bloemenparadijs. De borders zijn ingericht op kleur, vorm en geur en zijn ieder seizoen tot diep in de herfst een lust voor het oog. Daarnaast zijn er Australische planten, een kruidentuin, waterbakken met beestjes, bijenkasten en een insectenhotel. De tuin wordt langzaam maar zeker omgevormd tot een klimaatbestendige tuin van de toekomst.

In de theetuin is een uitgebreide expositie van Beeldhouwgroep JOOP uit Limburg.

Hortus Nijmegen heeft een prachtig terras met horeca (o.a koffie, thee, drankjes, taart, ijs, soep en tosti’s). Toiletgebruik is mogelijk. De tuinen zijn rolstoeltoegankelijkheid (er is geen rolstoeltoilet).

Tijdens deze dag is de tuinbeheerder en een stel vrijwilligers aanwezig om de bezoekers te verwelkomen en uitleg te geven.

De toegang is gratis.

adres:  Hortus, Victor Westhofflaan 22, Nijmegen (Google maps: d’Almarasweg 22d) 024 – 785 3871

websitewww.hortusnijmegen.nl

Tuin Nijmegen, VVE Karbouwstraat 1 t/m 35

Open zaterdag 15 juni van 11.00-17.00 uur.

Met een tuin van circa 1.000 m2 mag de Vereniging van eigenaar van de woningen Karbouwstraat 1 tot en met 35 zich gelukkig prijzen.
Op de hoek van de Oude Molenweg en de Rentmeesterlaan, gelegen tegen het Nijmeegse Goffertpark aan, zijn we al een aantal jaren bezig om een groen duurzaam paradijsje te creëren.

Van huis uit een complex van huurflats met een inspiratieloze tuininrichting dat in de zestiger jaren gebruikelijk was.
Vanaf het moment dat er steeds meer appartementen in particuliere handen over gingen, ontstond de behoefte om er een echte, gevarieerde tuin van te maken.
En variatie is er genoeg: savanneplanten, bloemen voor bijen, insecten en vogels, moestuin, kruidentuin, bostuin, composthoop en een wadi in aanleg.
De charme van deze tuin is dat we het eigenlijk maar laten gebeuren. Geen groots tuinontwerp waar we naar toewerken, maar we laten iedereen die dit wil de eigen droom tot werkelijkheid maken.

Gastgevers: Marleen Blok (huisnummer 11) en Arnoud de Graaff (huisnummer 17).

Adres: Karbouwstraat 1 tot en met 35, Nijmegen